Drömmer du om att driva en skidresort? Det är på många sätt ett fantastiskt jobb där du får träffa många människor och hålla på med något som du förmodligen älskar. Du får även arbeta i en fantastisk fjällmiljö varje dag. Men det är mycket som ska stämma för att resorten ska bli en trevlig upplevelse för alla.
En stor del av att få en skidresort att fungera är att ha rätt personal på rätt plats. Även om du driver en lite mindre anläggning är det många delar som ska bemannas och fungera till 100%. Det är viktigt att du har drivna och serviceinriktade anställda som är redo att hugga i när det krävs. Du måste även tänka på planeringen av scheman.
Planera schemat för personalen
Det viktigaste för att din skidresort ska fungera är att det finns tillräckligt med bemanning vid varje avdelning. Några av de avdelningar som vanligtvis behöver bemannas är följande:
- Receptionen
- Hotellet
- Restaurangen
- Skidbackarna
Det går alltså åt en hel del personal även om du inte har en större anläggning. Idag finns det många praktiska schemaläggningsprogram du kan använda för att få en bra överblick över de anställda och vilka timmar de ska jobba. Normalt fungerar det så att de anställda får tillgång till schemat och kan lägga in vilka tider de är tillgängliga att jobba. De kan också se sina pass för de kommande veckorna, byta pass med andra eller ansöka om ledigt. Du bestämmer själv vilka behörigheter de ska ha och hur det ska fungera i övrigt. Då har du kommit en bra bit på vägen för att få en välfungerande skidresortsom många vill besöka.
Lägg ner tid på ansökningar och intervjuer
När du driver en skidresort är det viktigt att du har ett tajt och sammansvetsat gäng som fungerar väl ihop. Det kan ibland uppstå väldigt stressiga situationer och då är det viktigt att alla kan gå in och hjälpa varandra. Därför är det viktigt att du lägger ner mycket energi på att gallra ut dina jobbansökningar och hittar rätt folk. Jobbintervjuerna är ett bra sätt att få ett första intryck av en person och hur den kommer passa i din personalgrupp. Eftersom en skidresort oftast bara är öppen under ett par månader per säsong får du också räkna med att många anställda inte kommer tillbaka nästkommande år. Då gäller det alltså att börja om från början när det kommer till personalgruppen.
Fråga gästerna hur du kan förbättras
Något som aldrig får glömmas bort är att det faktiskt är gästernas intryck som spelar störst roll. Därför är det alltid en god idé att höra med dem vad de tyckte om sin vistelse. Det är genom denna kritik som du kan förbättras och erbjuda en ännu bättre upplevelse kommande gånger. Ge gästerna chansen att skriva vad de tycker i en gästbok eller genom att lämna en recension på nätet. Det är också viktigt att prata med gästerna under deras vistelse för att få reda på om allt varit till belåtenhet.